2020. 05. 28.

Élesztő-, tojás- és gluténmentes zsemle recept hisztaminszegény diétához

Amikor elkezdtem a hisztaminmentes étrendet az egyik nagy arcon csapás az volt, hogy a jól bevált szafis lisztkeverékeket el kell hagynom, ugyanis a legtöbb lisztben hajdinaliszt található, ami tiltott hisztamin diétában, a magas hisztamin tartalma miatt. Mondjuk sosem szerettem az ízét, ezért nem bánkódtam és így utólag már tudom, hogy tüneteket is okozott. A másik két probléma, hogy sok kenyér- és pékáru recepthez szükség van citromlére vagy almaecetre és tojásra, amiből a tojásfehérje tiltós és vannak is tőle tüneteim. A szafis receptek titka a tökéletes receptbetartás, így ha csak a tojássárgáját használom fel hozzájuk, a végeredmény már nem lesz ugyanaz. Így kezdtem el kutakodni zsemle és kenyérreceptek után.

Ami azonnal feltűnt, hogy sok receptben 1-1 tiltós alapanyag még mindig megtalálható. Ekkor láttam, hogy a hisztamin esetében is igaz az, ami az AIP-ban (Autoimmun Protokol étrend), hogy van egy eliminációs időszak a tünetek csökkentésére, majd ahogy szűnnek a mellékhatások, jöhet a diéta testreszabása, itt is az egyéni érzékenységet kell figyelni. Ekkor találtam rá egy hisztaminmentes zsemle receptre a bélbarátok oldalán. Ezen a recepten kicsit változtattam, így lett tökéletes a zsemle állaga és mérete számomra.


Puha glutén-, élesztő- és tojásmentes zsemle recept hisztaminmentesen

Hozzávalók 4-5 db zsemléhez (1 db zsemle 27 g lassú felszívódású CH-t tartalmaz!):

150 g kölesliszt
30 g barna rizsliszt
20 g útifű maghéj
fél csomag gluténmentes sütőpor
5 g só
zöldfűszerek ízlés szerint (őrölt rozmaring, oregánó, bazsalikom...én legtöbbször csak oregánót teszek bele)
300 ml langyos víz + fél kiskanálnyi aszkorbinsav

Elkészítése:

A száraz összetevőket egy tálba alaposan összekeverem, majd a langyos aszkorbinsavas vizet hozzáadagolom és kanállal jól összevegyítem az egészet. Elsőre egy nagyon folyós masszát kapunk belőle. Ettől ne ijedj meg, néhány másodperc alatt beindul az útifű maghéj és annyi vizet felszív, hogy a tésztánk már formázható lesz. 5-10 perc pihentetés után a tésztából egy kanál segítségével 4-5 db gombócot adagolok ki és vizes kézzel (ez fontos) kicsit megformázom. Ezután légkeverésen 190 fokon 55 percig sütöm.

Miután kész, mindig hagyd rácson kihűlni a zsemléket, ilyenkor vizet is veszít még a buci. Ha már csak langyosak, akkor már dobozba is teheted őket, így elállnak két-három napig is gond nélkül vagy fagyaszthatod is őket.

Általában két dupla adagot, azaz 4×-es mennyiséget keverek be (egy-egy tálban dupla adagonként), egyszerre és abból mérettől függően 16-19 db zsömlét formázok. Sütés után hagyok aznapra (ha kell), de a többit lefagyasztom. 





🔅 🔅 🔅

2016-ban, lombik előtti vizsgálatok alkalmával, inzulinrezisztenciát állapítottak meg nálam és pajzsmirigy alulműködést. Azóta gluténmentes, tejmentes és IR diétát követünk a férjemmel együtt, akinél kicsivel később, szintén IR-t diagnosztizáltak. A teljes életmódváltásunknak köszönhetően, egy év alatt, az értékeim visszakúsztak a helyes tartományba, a gyógyszert elhagyhattam, de a diétát szintentartás miatt, és mert jól is érzem magam tőle, tovább folytattam. Az IR a cukorbetegség előszobája. A cukorbetegség elleni küzdelmünket az is erősíti, hogy a férjem családjának kórtörténetében az elhízás és a cukorbetegség előkelő helyen szerepelnek. 2020-ban, öt lombik kezelés után, nálam egy újabb kellemetlen állapotra derült fény, kiderült, hisztamin intoleranciával kell szembe nézzek. Azóta az IR és HI diétát összefésülve étkezünk. Ezeket a diétás recepteket osztom meg veletek itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése